Osto-opas osa 6: Keittiöratkaisut

Kun vessa-asia on saatu ratkaistua voidaan siirtyä toiseen matkaveneen olennaiseen osastoon: keittiöön eli kuten veneessä sanotaan pentteriin.

Liesi


Pääsääntöisesti veneessä voi tehdä ruokaa kolmella erilaisella liedellä. Voi valita kaasun, spriin tai valopetrolin välillä. On ihmisiä, jotka eivät halua kaasua missään nimessä veneeseen ja ihmisiä jotka vannovat sen helppouteen mitä tulee sekä lieteen, että jääkaappiin. Spriikeitin taas on suht varmatoiminen ja simppeli (etenkin Origon keittimet), mutta silläkin saa vaaratilanteen aikaan, mikäli lähtee esim täyttämään säiliötä lämpimänä. Leimahtaa varmasti, tämän tietää jo jokainen trangiaa joskus käyttänyt. Valopetrolikeittimen (Wallas tms) etuna on, että sitä voinee käyttää myös lämmittimenä. Toisten mielestä sitten taas sekin etu on haitta.

Näistä itselleni vierain on valopetroliliesi ja kun tutkin niitä netistä, niin bongasin, että Wallas myy nyt veneisiin myös dieselillä toimivia keraamisia liesiä. Näistä ei vielä käyttökokemuksia foorumit pursuile, mutta sitä kyllä markkinoidaan turvallisena, nopeana ja helppona ja kerrotaan, että lisävarusteen avulla se toimisi myös lämmittimenä. Tässä vaihtoehdossa siis ei ole avotulta ja sen kerrotaan poistavan myös kosteutta. Lisäetuna se, että jos veneessä olisi sisämoottori, niin tuon käyttö olisi helppoa, sillä polttoaineen voisi ottaa suoraan polttoainetankista. Kiinnostava vaihtoehto siis!

Valitsetpa vaihtoehdoista millaisen lieden tahansa, niin huolehdi veneessä hyvästä tuuletuksesta. Ruuanlaitosta usein tulee höyryä ja tuoksuja, mutta myös liesi tuottaa pakokaasuja. Luukut auki tai ainakin sopiva tuuletin pentterin kattoon.

Meidän uudessa veneessä on valmiina Origo 3000 keitin ja luulen, että sillä pärjätään kunnes toisin todistetaan. Mikäli uuden lieden hankinta tulee ajankohtaiseksi joko keittimen tai alkuperäisen Wallas Marin lämmittimen vuoksi, niin ehdottomasti otan enemmän selvää tuosta keraamisesta liedestä.

Tärkeää on myös tietää miten oman veneen keittimestä mahdollisesti syttynyt palo sammutetaan. Miten toimin tulipalotilanteessa? Missä on sammutuspeite? Sammutin?

Jääkaappi


Veneen kylmäsäilytys on myös ratkaistava tavalla tai toisella mikäli mielii matkustaa useamman päivän veneessä ja mikäli haluaa jotain kylmäsäilytettävää mukanaan kuljettaa. Omaa kokemusta on kylmälaukusta, sähköllä toimivasta jääkaapista ja kaasujääkaapista. Meidän veneeseen meinattiin kokeilla ihan uutta tekniikkaa. Lauri löysi sellaisen vehkeen, kuin kompressorijääkaappi. Ensin se luki teekkareiden blogia ja ajatteli rakentaa sellaisen itse, mutta näyttää kuitenkin siltä, että päädymme ostamaan sen valmiina. Esimerkiksi Verkkokauppa.com myy 18 litran kylmälaukkua. Sitä mainostetaan taloudellisena, todella tehokkaana ja mikä merkillisintä se myös jäähdyttää ja pakastaa äärimmäisissäkin ulkolämpötiloissa. Käyttöjännite 12/24 V DC tarkoittaa siis sitä, että laite toimii veneessä ja autossa, mutta jos tarttee käyttää esim. mökillä tai kotona verkkovirrassa niin pitää hankkia erillinen virtalähde. Laitteen virrankulutus on oikeasti pieni ((DC) 12 V: 3,1A ), mikä hyödyttää etenkin pienillä veneillä purjehtijoita, jotka lataavat akkunsa maasähköllä/aurinkoenergialla/tms.

Lisäksi kannattaa huomioida, että juomavettä on tarpeeksi. Veneessä tarvitaan makeaa vettä juotavaksi ja ruuan laittoon, tiskaamiseen toimii Saimaan vesi (ellei sinilevää tms. muuta haittaa esiinny) ja lämmintä vettähän ei meidän veneeseen tule, sekin on mahdollista mikäli veneessä on esimerkiksi sisämoottori ja siihen sopivat systeemit. Itse en ole vielä purjeveneessä ollut, missä olisi lämmintä vettä tarjolla, mutta vanhempieni Norppa 10 -veneessä sai halutessaan ottaa kylpyhuoneessa (!!) lämpimän suihkun.

Muut keittiön kapistukset


Olen onnellinen muuten siitä, että meidän veneessä on ruokapöytä myös sisällä, jotta ruokailu lasten kanssa on helpompaa (ei mikään satavarma juttu pienessä veneessä). Ulkona varmaan pärjäämme ilman pöytää, mutta sinnekin on nähty rakennettavan monenlaisia viritelmiä (saa niitä ihan helposti kaupastakin).

Astiaston kanssa olen kahden vaiheilla. Meillä syötiin purjeveneessä usein kertakäyttöastioista, ihan juuri sen lämpimän veden puutteen vuoksi. Norpassa syötiin ihan oikeilta astioilta, koska tiskivettä oli helposti saatavilla ja harmaalle vedelle oli tankki, joten tiskaaminen onnistui ajonkin aikana helposti. Nyt omassa veneessä ollaan pohdittu ratkaisua, että syötäisiin tarvittaessa ajonaikana kertakäyttöastioista (ajattelin suosia kartonkisia ja välttää muovisia!) ja sitten satamissa/rannassa olisi omat astiat, jotka voisi helposti sitten tiskata maissa. Tiskivesille meillä ei ole tankkia, joten ainut vaihtoehto on retkisatamissa imeyttää vedet maihin ja siksi pitäisi löytää vielä biohajoava tiskiaine. Tiskivesiä ei edes biohajoavalla pesuaineella tiskattunakaan saa kaataa tai valuttaa vesistöön.

Purjeveneeseen en suostu posliiniastioita ottamaan, kun siellä jos missä astiat lentelevät helposti. Yhtenä vaihtoehtona mietittiin ekologisia Kupilka-astioita, jotka eristävät lämpöä, kestävät kulutusta ja pesua sekä käsin, että koneessa ja jotka ovat kotimaisia.

Pärjäisiköhän muiden keittiövarusteiden osalta veneessä yhdellä kattilalla, hiiliteräspaistinpannulla, leikkuulaudalla, keraamisella veitsellä? Vai vieläkö jossain olisi tilaa pienelle muurikkapannulle, jotta maissa saisi paistettua miehistölle vinon pinon lettuja?

Kommentit