Osto-opas osa 1: Veneen valinta

Aika aloittaa veneen osto-oppaan kirjoittaminen. Olen onnellisessa asemassa, sillä kirjoitan tätä autossa. Mietitkö, että mitäs onnellista siinä on, veneilyblogihan tämän on tarkoitus olla? No, olemme matkalla katsomaan kahta venettä... Mutta palataan siihen vasta muutaman postauksen päästä. Aloitetaanpa nämä veneen ostopuuhat ihan alusta.

Tässä kohtaa huomautan, että vinkit ostoon ovat todellakin meidän itse selvittämiämme ja meille kerrottuja vinkkejä. Emme ole ammattilaisia, saati edes vielä kovin asiantuntijoita, mutta näillä ajatuksilla suuntaamme itse veneen ostoon.

Ensimmäisenä tärkeänä kriteerinä veneen valintaan vaikuttaa sijainti. Millaisessa vesistössä aiot veneillä? Tai asutko meren tai järven rannalla? Ja vaikka asuisit meren äärellä niin silti yksi vaihtoehto hankkia vene johonkin lähellä olevalle sopivalle järvelle. Jos taas asut järven rannalla ja haluat veneen lähirantaan, mutta lähettyvillä on esimerkiksi matalia siltoja (kuten meillä) tai alhaalla olevia linjoja niin purjevene rajautuu vaihtoehtojen ulkopuolelle tai joudut miettimään toista satamapaikkaa. Kannattaa jo venettä hankkiessa miettiä, että missä ja minne haluaa veneillä.

Toinen tärkeä pohdittava asia on veneen käyttötarkoitus. Koska valitsemme tässä blogissa venettä perheen käyttöön, kiinnitän huomiota käyttötarkoituspohdinnassa myös lasten näkökulmaan. Hylkäämme siis ammattikalastusveneet yms. kaluston tässä kohtaa blogia, ;) Kuten edellisessä postauksessa kerroin, on meidänkin perheen venevalintakysymyksissä keikuttu sekä moottori- että purjeveneen välillä. Olennaista on miettiä, mitä haluat veneellä tehdä ja millaista miehistöä sillä on tarkoitus kuljettaa tai sinne ehkä majoittaa. Meidän perheessä päädyttiin nyt purjeveneeseen, koska sillä liikkuminen on edullista ja koska haluamme tehdä myös pidempiä reissuja, jolloin haluamme yöpyä veneessä. Veneestä on löydyttävä siis majoitusmahdollisuus koko perheelle. Koska veneessä on tarkoitus olla useampi päivä ja yö putkeen, on lapsille myös oltava mahdollisuus leikkiä välillä veneen kajuutassa tai punkassa. Matkavauhtiin kannattaa myös kiinnittää huomiota, kun miettii veneen käyttötarkoitusta. Pääsääntöisesti kannattaa ehkä ajatella, että purjeveneellä ja uppoamarunkoisella moottoriveneellä vauhti on hitaampaa kuin liukuvilla veneillä. Liukuva vene toisaalta tarvitsee pintaan noustakseen isomman moottorin, jolloin helposti lisääntyy paitsi vauhti, niin myös polttoaineenkulutus.

Kolmas olennainen veneen valinnassa vaikuttava kriteeri on kokemus. Yleisesti ottaen sanotaan, että mitä pienempi vene, sitä helpompi sitä on opetella hallitsemaan. Jos kokemusta ei ole yhtään, mutta kiinnostusta ja innostusta löytyy, niin koita päästä jonkun tutun tai tutun tutun veneeseen. Esimerkiksi pursiseurat saattavat järjestää iltapurjehduksia, joihin otetaan mukaan miehistöön aloittelijoita tai tutustujia. Kokeneen seurassa taidot karttuvat ja hiljaista tietoa veneiden käsittelystä siirtyy seuraavalle veneilijälle. Käytännön lisäksi tarvitset myös teoriaa ja jos kokemusta ei vesillä liikkumisesta ole, niin kansalais- ja työväenopistot järjestävät rannikkolaivurikurssia ja partiolaiset veneenohjaajakursseja. Lisäksi on olemassa aloitteleville veneilijöille navigoinnin perusteita ja muita kursseja, joilla hankkia teoriapohjaa. Nuo erilaiset "tiistaipurjehdukset" tai muut ovat myös hyvä tapa saada kokemusta erilaisista veneistä, sekä kuulla muiden purjehtijoiden tai veneilijöiden kokemuksia veneenostosta. Jokaisella on taatusti jokin vinkki jaettavaksi, sillä jokainen on joskus ollut ensimmäistä kertaa venettä hankkimassa. Jos taas kokemusta löytyy ja jokin tietty venetyyppi tai -malli kiinnostaa, niin yksi vaihtoehto on vuokrata vene ja testata sitä käytännössä.

Kokemuksen puuttuessa kannattaa kiinnittää huomiota myös veneestä mahdollisesti löytyviin "apuvälineisiin". Esimerkiksi purjeveneessä voi helposti käydä niin, että lasten myötä miehistön määrä lisääntyy, mutta toista aikuista tarvitaankin kannen alla ruuanlaitossa tai vaipan vaihdossa ja yhtäkkiä manööverit (purjeiden hoitamiset) joutuukin tekemään yksin. Silloin voi olla apua, jos veneestä löytyy itseskuuttava fokka, rullaetupurje (tsekkaa täältä, mitä nämä tarkoittavat), lazy-jackit (narut, jotka auttavat isopurjetta putoamaan puomille)... Palaamme veneen varusteisiin myöhemmissä postauksissa, tässä kohtaa riittää maininta, että niilläkin on merkitystä venettä valitessa, sillä tämä postaus keskittyy enemmänkin veneen tyypin ja mallin valintaan.

Sitten ratkaisevin tekijä on tietysti budjetti. Veneen ostohinnan lisäksi rahaa kuluu tietysti myös vakuutuksiin, laituripaikkamaksuun, talvisäilytykseen, mahdollisiin lisävarusteisiin, remontteihin, ja mihin sitä nyt haluaa laittaa. Veneen hintaa pohdittaessa kannattaakin huomioida myös ylläpito- ja käyttökustannukset.

Mihin me sitten päädyimme? Lauri esitteli meille kesämökillä Guy Lönngrenin suunnitteleman Guy 22 veneen. Itsehän suhtauduin hyvin kriittisesti tämän kokoiseen veneeseen ja ennen kuvien näkemistä väitin kivenkovaan, ettei veneestä voi löytyä makuupaikkoja kaikille perheemme jäsenille. Kahdesti H-veneellä purjehtineena tuntui absurdilta ajatukselta survoa kolme lasta ja kaksi aikuista saman kokoluokan veneeseen. Entä jos sataa koko kesäloman? Tulemme hulluiksi ennen kuin matkaan on päästy kaapelinmittaakaan. Kävi kuitenkin ilmi, ettei Guy Lönngren olekaan ihan tyypillisin venesuunnittelija. Guy 22 veneestä löytyy nimittäin kaksi tuplaleveää punkkaa ja ruokapöytä. Veneeseen on mahdutettu myös pentteri (keittiö) ja useammasta yksilöstä löytyy kemssa (kemiallinen wc) tai jopa septitankillinen wc niinkin yllättävästä paikasta kuin karttapöydän alta. Ei ehkä yksityisin paikka, mutta jostainhan se on tingittävä. Pidän ylipäänsä ihmeellisenä, että tämän kokoluokan veneeseen on saatu wc. Pidän sitä kuitenkin perheen kanssa purjehdittaessa välttämättömänä mukavuutena, ihan kuten makuupaikkoja ja ruuanlaittomahdollisuutta. Ja kun sitten kävimme tsekkaamassa sen mökkipaikkakunnalta löytyneen yksilön, niin olin venemallista aika vakuuttunut. Takapunkkaan pääsee kulkemaan sisällä työntämällä sisääntuloportaat syrjään joko osittain tai kokonaan. Ja mikä vielä mahtavaa, takakajuuttaan pääsee myös suoraan istuinlaatikon luukusta. Voisin kuvitella tämän olevan lasten matkanaikaisten leikkien sujumisen kannalta aika hieno lisä! Tähän budjettiin (~5000€) ei taida toista yhtä hyvin meille sopivaa venettä löytyäkään. Olemme toki katsoneet myös saman suunnittelijan Lohi 25 venettä, mutta niitä on tällä hetkellä myynnissä hyvin vähän. Suurin ero näiden kahden veneen välillä on komero/wc-koppi.

Guy 22 purjehdittavuudesta en osaa sanoa mitään, se jäänee myöhemmin kommentoitavaksi, mikäli tällainen vene perheeseemme saadaan hankittua. Jos sinulla on kokemusta, kuulemme siitä mielellämme!

Veneen valintaan saatuja muita vinkkejä, joita en itse osaa sen paremmin vielä kommentoida.
- lyijyköli -> ei ruostu
- suuri kölipaino -> vakaus

Kommentit